Loukinenovi smírčí kříže

31.01.2024 00:00

Předvánoční adventní výzvu "Po smírčích křížích a kamenech po Brodském okolí" jsem z nějakých důvodů nezvládal a protože se mi toto téma líbí, dal jsem si to alespoň jako svoji lednovou výzvu. A hlásím, že sice se zpožděním, ale je splněno! K prvnímu kříži v lese (kdysi) mezi Termesivy a Bartoušovem jsem vyrazil ve čtvrtek 18. ledna a byla to jen taková jednohubka. K druhému kříži jsem se vydal ve čtvrtek 25. ledna. Stojí u silnice na mezi před Věžnicí a už vyžadoval více času, protože jsem cestou omrkl stav soutoku Šlapanky se Zlatým potokem u Lutriána a bylo vidět, jak si velká voda zařádila v korytě až strhla umělý přeliv před mostem. Most to bez zjevného poškození přežil, ale koryto bude potřeba vyspravit, aby ho příští velká voda neodnesla pryč. Cestou zpět jsem měl ještě vytipován jeden smírčí kámen před Bartoušovem, ale ač jsem hledal jak chtěl, tak jsem v lokalitě zvané Krysí ocas a na místě bývalé hornické osady Malý Bartošov hledaný kámen nenašel. Díry po důlní činnosti jsou jasně viditelné, ale kámen ne a ne najít. A v dobových záznamech o něm zmínka existuje. Třeba se mi to podaří napodruhé a jindy. V neděli 28. ledna přišel na řadu třetí smírčí kříž v Lučici a pak přesun do Orlovských lesů do Loskot ke čtvrtému kříži. Při zpáteční cestě jsem ještě "sebral" smírčí kámen v Michalovicích, další artefakt kamene je v Poděbabech a v Poděbabech je i jeden smírčí kříž a nakonec ještě smírčí kříž u silnice kousek od Klanečné. Ve středu 31.1. jsem ještě narychlo dojel ke smírčímu kameni, v pořadí výzvy tedy patému, v Rozsochatci. Cestou zpět pak ještě smírčí kámen v Českém Dvoře. Celkem najeto 126 km /Loukinen/.