Report Loukinenovy smírčí kříže a kameny (pokračování)

09.03.2024 18:00
Milanovo téma k objetí smírčích křížů a kamenů v okolí Havlbrodu se mi natolik zalíbilo, že jsem jich pár dalších objel, nafotil a letmo zmapoval, kdyby to taky někoho inspirovalo k cestování...

Takže: jedna z cest mě zavedla do Lípy, kde se v obci nachází jak smírčí kříž, tak i tzv. smolový či též smolný kříž, ale k němu se mi nepodařilo dohledat, z čeho název pochází a k čemu odkazuje. Další kříž byl na lesní silnici mezi Vysočinou a Smilovem, další pak přímo ve Štokách a jeden na cyklostezce za Štoky u památníku napolenské bitvy z roku 1805. Kříž stojící na křižovatce lesních cest u obory Veselsko v Orlovských lesích u Věže jsme navštívili jako parta  B.S.P. při společné cestě ze zabíjačky v Leštině. Další smírčí kříž stojí za plotem v zahradě rodinného stavení v Babicích, ale je jasně identifikovatelný. Kámen s vyobrazením erbu rodu Ditrichštejnů stojí na okraji klenové aleje vedoucí do Starého Ranska hned za Pobočným rybníkem. V Sobíňově u železniční zastávky stojí smírčí kříž z roku 1620 a nad ním na kopci před hřbitovem ještě hraniční kámen ditrichštejského panství. Při zpáteční cestě této etapy a návratu do Brodu jsem ještě hledal malý smírčí kámen ležící u Mlýnského rybníka v Dlouhé vsi, ale protentokrát jsem nebyl úspěšný a kámen jsem nenašel. Takže někdy příště :) No a na řadu přišel mohutný smírčí kříž stojící v bytovkové zástavbě v Dolní ulici ve Světlé nad Sázavou. Pak jsem se vypravil ještě na Melechov, abych zdokumentoval kříž stojící u Melechovské studánky těsně pod vrcholem kopce, ale kousek před cílem jsem své snažení vzdal a nechal si to zase na příště. Na Melechově momentálně panuje čilý pracovní ruch na kácení a stahování popadaných stromů a motat se tam s kolem mi připadalo riskantní a co víc, byl jsem v časovém presu a musel jsem myslet na včasný nástup na pracovní odpolední směnu. A to jsem měl ještě v plánu sebrat kříž pod Lipnicí... Holt to musí počkat na příště :) Doufám, že když kříže stojí v krajině několik století, tak tam pár týdnů či měsíců ještě stát budou i když není výjimkou, že se tu a tam některý smírčí kříž prostě nenajde... Při těchto pátračských výpravách jsem v několika etapách najel celkem 296 km. /Loukinen/